Thursday, July 3, 2008

Pelan peralihan kuasa dalam Umno

Tanpa niat untuk campur tangan dalam urusan rumah tangga Umno, saya rasa terpanggil untuk memberi komen mengenai isu di atas. Ini kerana pada masa ini pemimpin Umno khususnya presiden Umno adalah juga pemimpin Malaysia iaitu sebagai Perdana Menteri.

Oleh kerana itu, siapa yang memegang kepimpinan tertinggi Umno juga akan menentukan masa depan seluruh rakyat negara ini.

Adalah satu anggapan buat waktu ini bahawa selepas Abdullah, yang akan menggantikannya berdasarkan proses pergantian yang dipegang oleh Umno waktu ini ialah Datuk Seri Najib.

Apakah negara ini selamat di tangan Najib? Inilah persoalannya sekarang. Dengan begitu banyak laporan dan pendedahan, ia sudah tentu menghakis kewibawaan Najib.

Oleh itu, bagi saya, pemimpin Umno di semua peringkat perlu menilai kembali apakah negara ini (selepas daripada Pak Lah) akan diserahkan kepada Najib.

Dengan mengambil kira semua keadaan ini, saya sebagai seorang rakyat Malaysia menggesa pemimpin Umno bahawa mereka perlu bertangjawab dalam memastikan bahawa orang yang akan memegang kepimpinan tertinggi dalam negara ini selepas Pak Lah mestilah orang yang betul-betul bertanggungjawab bukan sahaja dari sudut keselamatan tetapi juga dari sudut pembangunan dan juga intergriti perdana menteri dan juga rakyatnya.

Kalau begitu, adakah Najib layak dimasukkan ke dalam slot ini?


Mustafa Ali
Politik Malaysia

41 comments:

aNaK BaPaK said...

salam..,

bolehkah dato' ulas sedikit tentang perkembangan terbaru pendedahan dari surat akuan bersumpah balasubramaniam yang mengaitkan najib dalam kes bunuh altantuya..dan apakah implikasinya dalam suasana politik malaysia kini dan apakah sikap PAS terhadap kes ini..

sekian terima kasih..

wassalam

aNaK BaPaK said...

sebenarnya saya agak ragu dengan pemberi komen dalam blog dato' ni..biasa terdengar suara-suara begitu adalah dari kalangan UMNO/BN yang lecewa maka berlakon menjadi pembangkang atau ahli PAS..masalah menimbulkan keraguan sesama pakatan atau jamaah bukan perkara baru..tapi inilah kaedah yang dibawa oleh abdullah bin ubai bin salul ketika tentera islam pulang dari perang bani mustaliq..golongan munafiq seperti abdullah bin ubai menyebarkan berita fitnah bahawa isteri rasulullah telah melakukan zina dengan safwan bin mu'tal..berita palsu ini adalaj berfungsi untuk memberi keraguan dalam sof pejuang islam..dari situlah puak munafiq berlakon seolah2 mereka bersama rasul tetapi menempelak rasul untuk membalas dendam dan benci kepada rasul..sehingga sayyidatina aisyah bali ke rumah ibubapanya dan rasulullah bersikap berdiam diri..

kerana berita palsu ini juga ( hadith al-ifk ) dikalangan sahabat rasul pun berbeza pendapat dan timbul waham yang hampir menghancurkan soh pejuang islam..

fiqah seerah dari peristiwa inilah sepetutnya pejuang islam ambil sebagai tauladan untuk membezakan mana satu suara mukmin dan mana satu suara munafiq kerana lawan mukmin hanya munafiq..jika benar mereka menyokong atau ahli jama'ah..dalam tarbiyah usrah pas sendiri menuntut ahli jamaah pas merujuk kembali tafsiran surah an-nur ayat 11 hingga 18 yang mana sebab nuzulnya ayat ini adalah kerana berita2 yg disampaikan oleh bapak munafiq abdullah bin ubai.sehingga dalam ayat ini juga ada arahan dari allah kepada rasul melaksanakan hukuman qozaf..

dari panduan seerah inilah sepatutnya ahli jama'ah..( kalau benar dia ahli jemaah, entah2 sokong ikut semangat bukan kerana allah) mereka mesti ambil semua pengajaran ini..apakah kita semua tidak takut janji allah kepada mereka yang bawa berita dusta seperti abdullah bin ubai bahawa azab allah amatlah pedih..jika pun perkara itu benar tetapi jika hanya dapat dibuktikan dengan sangkaan pun allah janjikan azab..benarkah pemberi komen ini ahli jamaah yang ditarbiyyah dan dididik dengan kaedah fiqh haraki..ataupu ahli jamaah yang ttiada qualiti tetapi hanya kerana wujudnya pewaris abdullah bin ubai maga dia menggelabah lebih dari abdullah bin ubai..bukankah pelik..

sebab itu kita semua musti kembali kepada sirah nabawiyyah..kerana disanalah allah berikan kaedah bagaimana mahu mengenali sipembawa berita itu mukmin atau munafiq..saya berkata begini agar kita semua tidak digolongkan oleh allah dikalangan orang2 yg munafiq..AWASI PENULISAN DAN PEMBACAAN ANDA..PENULIS2 UPAHAN UMNO YANG MEWARISI KERJA ABDULLAH BIN UBAI KINI SEDANG MENCARI PELUANG MEMECAH BELAHKAN KITA DAN AKHIRNYA BERSORAK MELIHAT KITA BERPECAH...ALLAH TA'ALA SUDAH BAGI PANDUAN TERHADAP PERKARA INI PADA RASULNYA..

aNaK BaPaK said...

sebenarnya saya agak ragu dengan pemberi komen dalam blog dato' ni..biasa terdengar suara-suara begitu adalah dari kalangan UMNO/BN yang lecewa maka berlakon menjadi pembangkang atau ahli PAS..masalah menimbulkan keraguan sesama pakatan atau jamaah bukan perkara baru..tapi inilah kaedah yang dibawa oleh abdullah bin ubai bin salul ketika tentera islam pulang dari perang bani mustaliq..golongan munafiq seperti abdullah bin ubai menyebarkan berita fitnah bahawa isteri rasulullah telah melakukan zina dengan safwan bin mu'tal..berita palsu ini adalaj berfungsi untuk memberi keraguan dalam sof pejuang islam..dari situlah puak munafiq berlakon seolah2 mereka bersama rasul tetapi menempelak rasul untuk membalas dendam dan benci kepada rasul..sehingga sayyidatina aisyah bali ke rumah ibubapanya dan rasulullah bersikap berdiam diri..

kerana berita palsu ini juga ( hadith al-ifk ) dikalangan sahabat rasul pun berbeza pendapat dan timbul waham yang hampir menghancurkan soh pejuang islam..

fiqah seerah dari peristiwa inilah sepetutnya pejuang islam ambil sebagai tauladan untuk membezakan mana satu suara mukmin dan mana satu suara munafiq kerana lawan mukmin hanya munafiq..jika benar mereka menyokong atau ahli jama'ah..dalam tarbiyah usrah pas sendiri menuntut ahli jamaah pas merujuk kembali tafsiran surah an-nur ayat 11 hingga 18 yang mana sebab nuzulnya ayat ini adalah kerana berita2 yg disampaikan oleh bapak munafiq abdullah bin ubai.sehingga dalam ayat ini juga ada arahan dari allah kepada rasul melaksanakan hukuman qozaf..

dari panduan seerah inilah sepatutnya ahli jama'ah..( kalau benar dia ahli jemaah, entah2 sokong ikut semangat bukan kerana allah) mereka mesti ambil semua pengajaran ini..apakah kita semua tidak takut janji allah kepada mereka yang bawa berita dusta seperti abdullah bin ubai bahawa azab allah amatlah pedih..jika pun perkara itu benar tetapi jika hanya dapat dibuktikan dengan sangkaan pun allah janjikan azab..benarkah pemberi komen ini ahli jamaah yang ditarbiyyah dan dididik dengan kaedah fiqh haraki..ataupu ahli jamaah yang ttiada qualiti tetapi hanya kerana wujudnya pewaris abdullah bin ubai maga dia menggelabah lebih dari abdullah bin ubai..bukankah pelik..

sebab itu kita semua musti kembali kepada sirah nabawiyyah..kerana disanalah allah berikan kaedah bagaimana mahu mengenali sipembawa berita itu mukmin atau munafiq..saya berkata begini agar kita semua tidak digolongkan oleh allah dikalangan orang2 yg munafiq..AWASI PENULISAN DAN PEMBACAAN ANDA..PENULIS2 UPAHAN UMNO YANG MEWARISI KERJA ABDULLAH BIN UBAI KINI SEDANG MENCARI PELUANG MEMECAH BELAHKAN KITA DAN AKHIRNYA BERSORAK MELIHAT KITA BERPECAH...ALLAH TA'ALA SUDAH BAGI PANDUAN TERHADAP PERKARA INI PADA RASULNYA..

tok perak said...

...orang-orang PAS ni nampak sangat menggunakan agama demi kepentingan politik mereka.

kalau kena batang hidung mereka...kata fitnah, munafiq, pemecah belah dan lain-lain lagi..

padahalnya PAS lah yang banyak buat fitnah sejak dulu lagi hingga sekarang... apa hukumnya pula..

dulu mengkafirkan UMNO, label Tun Mahathir sebagai Maha Firaun, Pak Lah sebagai penjaga babi...
Adakah ini semua perbuatan yang mulia.... sedangkan kerana pemimpin-pemimpin kita ini lah, kita boleh selesa beramal ibadah, bekerja, anak cucu kita boleh belajar dengan sempurna...
jenguklah negara jiran, betapa sengsaranya mereka meniti kehidupan...

jika kita sentiasa tidak puashati kita tidak akan pernah bersyukur...

anak parit said...

Salam Dato',

Biarkan UMNO terjun dengan labu-labunya, sesiapa pun yang memimpin UMNO adalah terdiri dari mereka yang tak meletakkan ALQURAN dan ALHadis ditempat tertinggi kerana semangat Nasionalisme dan Ketuanan Melayu adalah lebih penting untuk mereka dari memperjuangkan ISLAM itu sendiri.
Kalau ada pemimpin UMNO yang bercakap pasal ISLAM, ia di buat kerana terpaksa sebab majoriti ahli UMNO itu ISLAM agamanya.
Setiap pemimpin UMNO terdiri dari mereka yang mempunyai akhlak yang di ragui kesuciannya.
UMNO sekarang bukan lagi seperti UMNO tahun 1946 yang menjadi wadah perjuangan orang Melayu Islam, sebaliknya lebih menjurus kepada "tadah" dengan mentaliti ahli UMNO mahukan imbuhan apabila memegang jawatan.
Kalau dulu UMNO membela pak tani dan orang kampung, tapi sekarang membela perut buncit ahli kerparat.
Setiap tanah balak, lombong dan segala macam hartanah di bolot oleh kronisme pemimpin tertinggi UMNO.
Pak tani dan orang kampung yang menjadi ahli UMNO diberikan hanya sehelai kain pelikat atau sekampit beras untuk makan dua-tiga hari, sedang kan pemimpin UMNO membolot harta yang kalau di gunakan 200-300tahun pun tak habis.
Biarkan UMNO dengan kepimpinannya dan biarkan mereka leka kerana bekas pemimpin UMNO seperti TUN
Mahathir pun mereka maki hamun.
"ahli UMNO memang mudah lupa diri".
Biarkan-biarkan.........

Anak_Parit

Blog master said...
This comment has been removed by the author.
Blog master said...

Kalo PAS memerintahpon... dengar cakap DAP jer. org biadap kluar dewan, dia pon nak kluar dewan. Org maki hamun dipertua, dok diam x tegur plak. Dulu kata DAP lebih Islamik dari UMNO, sekarang DAP ada wakil nyer ader terlibat dalam Underworld dan jenayah. Bila mintak Islam diserap skit kedalam pemerintahan, DAp cakap no way. Terkedu pas...

Kalo nak bandingkan PAS memerintah dengan Najib, rasanya lagi selamat bawah najib kerana PAS ni iyerlah, dengan UMNO champion. ngan dap, takut pulak. PIiiiiirraah!

Uminaz Collections said...

bolehkah dato' komen sikit pasal saiful yang mendakwa seperti yang di war-warkan dalam media massa? apakah pendapat dato' tentangnya..

aNaK BaPaK said...

saya nak jawablah dakwaan tok perak yg kata menggunakan agama untuk kepentingan politik..salah tu..pas jadikan politik utk kepentingan agama..

apakah sebenarnya islam di sisi tok perak..sekadar solat.puasa dan pergi haji???

apa yang saya sebut adalah gambaran dari sirah rasull..apa saudara tok perak terasa dengan tulisan saya..biasalah org yg makan cili dia yg rasa pedas..

abdullah bin ubai pon kata begitu pada nabi..bila kena atas nabi tiba2 ada hukuman..maka abdullah bin ubai bin salul menganggap nabi menggunakan agama untuk kuasa politiknya..dan peristiwa aisyah difitnah kaum munafiq..abdullah bin ubai lah yg menyebarkan berita palsu itu..nabi para peringkat awal mengambil sikap berdiam diri..bila sahabat menentang maka abdullah bin ubai pula berkata, kalau kena atas nabi dan sahabat terus dikira fitnah..xkan lah tok perak nak warisi apa yg abdullah bin ubai buat ( tok perak kah siapa abdullah bin ubai???)kalau benar, buktikan kebenaran dengan hujah dan fakta bukan beremosi mcm abdullah bin ubai, tanpa usul periksa terus menuduh nabi...dedahkan secara terbuka, jika benar pas akan akui kesilapan..kalu salah maka tok perak mesti bersiap sedia menanggung dosa fitnah..jika pas salah maka disembunyikan kesalahan kami juga bersedia untuk menanggung dosanya..atau tok perak sendiri merasa bahawa dosa pahala tiada peranan dalam kehidupan tok perak?? saya x tahu lah...

jika kami dari dahulu kerja hanya fitnah umno, maka umno xde pun menang mana2 kes saman fitnah terhadap pas...jika kami lepas di dunia..maka kami sedar bahawa azab yg pedih dari allah pasti menanti di akhirat nanti..

isu kafir mengkafir apa tok perak tidak ingatkah bahawa dato; nakhaie ahmad ketika berada dalam pas dialah yg berceramah berapi2 mengkafirkan umno..?? mana dia majlis fatwa kebangsaan, badan yg ada autoriti tentang hal ehwal fatwa apakah yg nakhaie kata itu salah dari segi 'aqidah...!!! bila masuk umno...kenapa senyap!!!

apa tok perak tiada pernah tahu kah istilah 'TAHALLUF " dalam politik islam, bukan islam yg bagaimanakah yg boleh kita berkawan dan yg tidak boleh kita berkawan???

kalau tok perak kata kerana pemimpin umnolah kita boleh beribadah..apakah di britain yg mana masjid boleh dibina oleh muslim sedangkan pemimpinnya kafir kita anggap dia muslim..apakah kerana kita boleh beribadah lantas kita biarkan pemimpin buat kerja mungkar..rasuah, menipu rakyat, curik duit rakyat dan sebagainya...!!! tok perak kata tengok negara jiran rakyat susah..apa majoriti rakyat malaysia sekarang hidup senang lenangkah..?? nak lepas anak pegi kedai pon takut..amankah itu...??? kos hidup meningkat berlipat kali ganda..kalau tok perak gaji tinggi memanglah tak rasa..tambah kalau makan duit subhat makan rasuah..lagi la x rasa...cuba bayang kebanyakan rakyat gaji 1500-2000, nak menyimpan untuk sendiri pon x boleh..

tok perak kata lagi kalau tak puas hati maka kita tidak akan pernak bersyukur...kalau orang curik harta tok perak, rogol anak bini tok perak..kemudian tok perak tak puas hati..apakah saya boleh kata tok perak tak bersyukur??? sedangkan itu HAK tok perak..!!! masalah syukur lihat lah pada al-qur'an dan hadith..syukur ini maknanya yg hakiki ikut apa yang allah suruh tinggal yg allah larang..setelah kita dapat rezeki maka kita tak bolehlah lawan allah ta'ala..kalu dapat rezeki ikut manusia yg lawan allah ta'ala tu kira besyukurkah..??? allaj suruh lawan orang yang lawan allah, allah suruh jadi pembangkang kepada manusia yang membangkang allah ta'ala..bukankah itu makna syukur...kalau kerana manusia kita bersyulkur..rezeki itu datang dari UMNOkah??? wallahu a'lam.

aNaK BaPaK said...

ni satu lagi namanya blogmaster..

tak ingatkah pada pilihanraya yang lepas2 keputusan plihanraya bagi pulau pinang di mana UMNI lebih 2 kerusi dari parti gerakan..yang pegi bagi gerakan jadi ketua menteri tu apa hal...???

cuba cakap keputusan apa yang kamu tak puas hati..biasalah bila dah benci pembangkang..bila majoriti kaum cina dan india berani undi PAS..jadilah macam 'utbah bin rabi'ah..delegasi yg pujuk nabi agar jangan teruskan dakwah..apa 'utbah kata..wahai muhammad. engkau in dari nasab dan keturunan yg mulia..tapi kerana dakwah engkau kaum quraiysh berpecah belah..bila nabi tolak segala tawaran kafir quraisyh..lantas pimpinan musyrikin makkah tuduh nabi terima ajaran dari seorang manusia bernama ar-rahmaan..nabi kununnya ikut telunjuk kaum lain..bukankah sama dengan apa yg sering dikatakan oleh golongan umno yg kecewa..xkanlah kita nak warisi apa yg musyrikin makkah buat...???? umno dah habis ikhtiar guna sentimen kemelayuan sama seperti musyrikin makkah habis ikhtiar guna sentimen Quraysh..maka menimbulkan cerita yg bukan macam yg dikatakan oleh abu lahab dab abu jahal adalah perkara seterusnya dan diwarisi oleh mereka yang iri hati dengan perjuangan islam..wallahu a'lam.

Viaggi said...

WAHAI org2 UMNO,

UMNO bukan ke bersekongkol dengan MCA & MIC & PPP dan banyak lagi parti bukan Islam...?

Apa punya karat la otak org2 umno bodoh nak mampos nih...!!!

umnomemangbabi said...

Sorry terpaksa kurang ajar...

It goes without saying...

UMNO MEMANG BABI...!!!

anak parit said...

Dato'
Cacian dan makian laman blog dato' akan menyusahkan dato' dan tidak manis untuk di baca.
Cacian dan makian juga merupakan suatu yang perlu dato' keluarkan dari laman Dato' kerana ia tak mencerminkan prinsip perjuangan PAS.
Sekian. Sekadar Pandangan.

Anak_Parit

Fernando said...

Who should be the next PM ?

Express your feeling at votingmalaysia.blogspot.com

abe MIE said...

salam...

Najib tetapi jadi PM... kalau tak orang lain. Anwar melalak kat luar aje lah...

lagipun Anwar kini banyak melakukan fitnah dan rakyat naik angin dibuatnya. Manakala pemerintahan PR hanya kerajaan atas angin.

pkrpasdap.blogspot.com

Perhati Jauh said...

Saya 100% menyokong apa yang dikatakan oleh Tok Perak .. I support you lah ..

Dato satu pertanyaan daripada saya..

Jika Anwar jadi PM

Siapa jadi TPM ...??

PAS kena pastikan siapa yang akan menerajui kabinet PR jika mimpi Anwar dapat direalisasikan pada bulan September ..

PAS kena pastikan ini sebelum nasi menjadi bubur

Gembirakah PAS tengok apa terjadi di negeri Perak, Selangor dan Pulau Pinag.

Setiap hari keyakinan orang ramai terhadap PAS sudah merosot kerana kalau di lihat pada situasi sekarang PAS menjadi pak turut DAP ..

Dato, saya sangat kecewa dengan PAS sekarang. Tolonglah kembali kepada perjuangan asal PAS demi bangsa melayu dan agama islam.

http://perhatijauh.blogspot.com/

jelidaily said...

salam
banyak gak komen dalam ni mencarut-carut pada pas,pada orang yang support umno tu kesian tengok anda melalak-lalak kat luar kalau gantung bendera jatuh patah kaki sia-sia aje,kalau putera umno masa penamaan calon berderet sana berderet sini ramai-ramai dengan motor,accident anda sendiri yang rugi,pak lah dan najib kayo raya tengok scomi kaya tu beb anak sapa,tengok cimb kaya tu beb adik sapa,adakah adik nik aziz ataupun adik anwar,bukan kata nak balas balik kecaman tapi pikir2 la sendiri,sekurang2nya kalau pr pegang negeri tu ade jugak air free,ada jugak sekarang ni imbuhan tu imbuhan ni,umno dah mula buat2 baik dengan rakyat,kalau dulu khir toyo tu,nak buat pinjaman nak jumpa dia halau mcm anjing tapi bila kalah sekarang ni sebokla perjuangan untuk rakyat,tengok contoh kat kelantan siapa untung rakyat yang untung kerajaan negeri bagi kerajaan pusat bagi,anda kalau kaya gaji lebih 10,000 sebulan saya syorkan anda sokong umno kalau tak perabih keberas je.
adakah umno bagi anda kerja
adakah umno bagi anda kaya
adakah umno itu dan ini,fikir2la sendiri....jangan orang dapat nikmat anda satu pun tadak,baik anda sokong pas sekurang2nya tengokla peribadi pemimpin mereka adakah kaya raya...bandingkanla anak nik aziz dengan anak pak lah,anak nik aziz ada syarikat besar ke,kerja hebat ke,tengok anak pak lah dan menantu dia...kaya tu.....kamaluddin abdullah orang melayu ke10 terkaya di malaysia,masa dr mahathir pegang adakah SCOMI naik mendadak,segalanya bermula selepas 10 3 hari pak lah jadi PM...

tok perak said...

Salam "anak bapak",

Terima kasih kerana mengingatkan kembali kisah-kisah Rasullah s.a.w., bagaimana fitnah digunakan untuk menghancurkan umat....
Kisah-kisah begini perlu kita ambil ikhtibar, tetapi saya nak tanya... sekarang ni siapa yang fitnah siapa?
Bukankah pemimpin UMNO yang seringkali menjadi mangsa fitnah..

Berbalik kepada keadaan semasa dalam negara kita pula...

Menggunakan politik untuk kepentingan agama??????

Jika begitu prinsip PAS, saya nak tanya satu jer soalan, tak payahlah yang lain-lain tu...

Bagaimana dengan hukum hudud yang dulu dicanang bagai nak rak oleh pemimpin PAS, jika benarlah PAS memerintah secara Islam.

1. Bagaimana hukum hudud di Kelantan. Sejauh mana perlaksanaannya.
2. Difahamkan dulu di Terengganu ada dibuat draf yang berbeza dari Kelantan mengenai hukum hudud. Mengapa ia berbeza?
3. Bagaimana pula perlaksanaan Hukum Hudud di Perak dan Kedah? Adakah boleh dilaksanakan? Jika boleh adakah akan dibuat draf yang berbeza pula?

Sekian...

Saya tunggu jawapan anda yang jujur dan ikhlas.

murid lama said...

salam tok perak,
biarlee hamba tolong jawab, kerana jawapan hamba ni jujur sejujur jujurnya.Sebenar nya Tuan sendiri tak faham masaalah yang Tuan nak tanya tu.Tuan tak faham tentang politik, tentang Islam, tak faham tentang hukum Hudud,tentang kerajaan negeri, tentang kerajaan pusat, tentang perlembagaan...banyak lagi yang Tuan tak faham atau Tuan buat buat tak faham, kerana soalan ini pernah dijawab oleh budak Tadika PASTI Pas. jadi jangan lee memalukan kaum jee..pergi pergi le belajar kat ustaz mana mana, tambah ilmu..jangan belajar kat ustaz BTM jee.

utohkacil said...

Di peringkat akarumbi banyak rungutan telah di dengar rasa tidak puas hati para penyokong PAS.

Pertama:-
PAS bersekongkol dgn DAP

Kedua:-
PAS sudah nampak tidak memperjuangkan Islam.

Ketiga:-
PAS ENGAN MENDENGAR RUNGUTAN PENYOKONG NYE!

Seroding said...

Salam Dato'
Tahniah kerana menyertai bloggers. Semoga pejuang2 Islam di dalam jamaah PAS khususnya dan umat Islam amnya mendapat manfaat dari komentar Dato'.

Persoalannya akhbar melaporkan tentang pelan peralihan kuasa tapi tidak diketahui apa isi kandungannya. Ianya menjadi rahsia antara Pak Lah dan DS Najib berdua sahaja.

Apakah episod ini akan berakhir sama dengan dakwaan Tun M tentang perjanjian antara beliau dengan Pak Lah semasa peralihan kuasa dari beliau kepada Pak Lah pada tahun 2003 tempohari? Tun M dakwa Pak Lah mungkir tapi Pak Lah jawab tiada perjanjian.

Harap Dato' dapat ulas sedikit akan kesudahan episod Pelan peralihan kuasa ini.

wassalam

tok batin said...

salam semua,

tok rasa semua orang patut lihat kembali sejarah negara..

dulu masa negara diancam komunis, ramai kawan-kawan tok yang terkorban demi negara yang mereka cintai..

dulu masa negara baru merdeka, orang melayu pun tak pandai nak berniaga, alhamdullillah sekarang ni dah dapat memiliki syarikat besar-besar.

dulu orang tua tok, cuma bercucuk tanam saje membesarkan tok, berkat bantuan kerajaan melalui biasiswa tok dapat tinggal di asrama dengan perbelanjaan lebih separuh ditanggung kerajaan.

sekarang tok dah kerja, dapat pula membalas jasa-jasa orang tua tok.. bila orang tua tok sakit, tok bawa ke klinik kerajaan, berlambak-lambak kerajaan bagi ubat sampaia tak termakan dek orang tua tok..

bila tok renung-renungkan, apa lagi yang tak kena dengan kerajaan BN yang mereka kata zalim tu...

tok pun tak nampak kat mana zalim tu....

utohkacil said...

Sah! 'tok batin' ni adalah salah seorang kroni pecacai UMNO yg perut nye dah membuyut buncit kerana kekenyangan!

Oleh kerana terlalu kenyang, dia boleh membebel memuji tuan nye yg telah banyak melempar kan sisa2 makanan kepada nye.

Agak nye dia ni masih lagi belum cukup kenyang, masih lagi meng haraf kan agar tuan nya melemparkan lebih banyak makanan lagi!!!

tok batin said...

alhamdullillah,

salam encik utohkacil,

beginilah cara orang-orang PAS sebenarnya...
tak tahu bercakap dengan bahasa yang baik. dalam ceramah pun maki dan mencarut saja yang mereka pandai.

simpang le, agar anak cucu tok tak terikut perangai dia orang ni...
amin..

utohkacil said...

Hamba BUKAN ahli PAS, PKR atau DAP, jauh sekali UMNO yg dah busuk tu!

utohkacil said...

Kerajaan BN ZALIM!
******************

Mengenakan cukai ses sebanyak RM50.00 tetiap tan kelapa sawit yg di jual.

Kunun nya cukai itu dikenakan pada pengilang sahaja.

Tetapi pengilang telah menyenakan bayaran ini kepada pekebun2 kecil pula, dgn berbagai alasan seperti harga turun, buah basah, buah kurang masak(minyak) dll.

Ladang2 besar tidak menjadi masalah kepada mereka kerana 'jualan secara kontrak'.

Yang menjadi mangsa ialah pekebun2 kecil yg keluasan kebun nye hanye 2 atau 3 ekar sahaja. Bayangkan pendapatan 2 atau 3 tan sekali kait, kena potong diantara RM100.00 atau lebih.

Kami kena beli baja dan racun rumpai yg dah naik lebih tiga kali ganda.

Upah kait juga sudah naik 2 kali ganda

Ini sangat menyusahkan pekebun kecil, jangan cerita pasal minyak, dan semua barang2 keperluan naik melambung,ini lah yg dikatakan Kerajaan BN ZALIM.

TOK BATIN boleh puji dan jilat ..??... kerajaan BN, kerana TOK BATIN boleh 'menyumpit' dgn senang pada bila2 masa saja.

Jamaludin Md.Isa said...

salam sejahtera.
Pak Lah sdah memenuhi pelan tindakan persaraan sepertimana yang diumumkan pada pertengahan tahun 2010.

hudan said...

salam semua.....

saya nak tambah sikit kebenaran kata tok batin tu agaknya tok batin kehutan menyumpit kot.

bila kita ada pemimpin, ada saja yang kita pertikaikan. memang semua orang tak sempurna, salah dan silap sana sini adatlah..

jika kita asyik merungut benda-benda yang kecil, tapi perkara besar yang lebih utama kita tak nampak.

contohnya kes sawit tu... banyak sebab ini berlaku antaranya:-

1. Kadangkala buah yang dikait muda dan banyak pembeli sawit merungut kerana buah basah walaupun hari tak hujan (mungkin disiram air dahulu). Ini akan menimbulkan masalah kepada pengilang sawit pula.

2. Kadangkala orang tengah juga mengaut keuntungan lebih dari penanam kelapa sawit. Mereka yang meletakkan pelbagai potongan kepada penanam sawit.

3. Jika en utohkacil merasa tidak puashati boleh bertanya kepada pegawai yang menguruskan hal ehwal sawit ni... Kadangkala peniaga cina ni pandai memanipulasikan keadaan untuk keuntangan mereka. tapi kita bila mereka letakkan syarat macam-macam tak pulak nak pertikai, bila orang melayu buat kita lawan sampai bergaduh.

akhirnya kita jangan sampai jadi macam rakyat Iraq, kerana marahkan saddam hussein, akhirnya negara jadi padang jarak padang terkukur...

cheguman said...

Assalamualaikum,
Bagus blog ni. Semua orang berpeluang beri pandangan.

Banyak sangat pandangan pun pening jugak Datuk ye? Apatah lagi apabila ramai yg menganggap pendapat mereka shj yg betul. Lebih bahaya lagi apabila ada yang menganggap dia shj yang Islam.

Saya setuju komen yg tidak beradab dikeluarkan daripada blog ini.

Bung Karno said...

Bagus blog ni. Dapat baca bahasa-bahasa dan cakap-cakap yang mulia dan tinggi pekerti penyokong-penyokong PAS. Patut pun penyanyi rock tunjuk belakang.

peon pencen said...

sdr hudan,

tak payah komen panjang2,

kan ke kerajaan BN 'dah ngaku salah',

dah tarik balik leve RM 50.00 tu!

Dia orang ingat kami pekebun2 kecilni bodoh boleh buat sesuka hati.

Mampus BN(UMNO) !!!!!!!!
****************************

aMbilgaMbar said...

Assalamualaikum

PAS tak perlu peduli dengan Pelan Peralihan Kuasa UMNO.Yang perlu PAS jaga ialah mentadbir tiga negeri yang ada supaya PRU13 dapat tambah negeri lagi.
Jangan jadi macam Terengganu dulu macam "Kaduk Naik Junjung"
Datuk tolong tengok-tengokan sikit N.Perak tu sapa yang perintah sebenarnya jangan sampai jadi Pulau Pinang II sudahle

pahbedah said...

assalamualaikom...tumpang lalu,
kpd tok perak dan yang sewaktu dgnnye..jgan malukan oghang perak weh..cakap bior gunakan akey dan iman,jgan ikut nafsu...ingat kiri kanan kita ada pencatit yg tak nampak..bior bagi komen membina..agar cik gu pa dapat bawa keperingkat atasan,mane-mane yang lemah tu dibaiki..mane-mane yg terlajak tu..ngundo balik..kata-kata jelidaily..renung-renung le ye..

TokbatinSenoi said...

Mane datangngnye tok Batin sorang lagi ni ye? Nampaknye seme kene tuko name lain le ni!
Bahaye betui ni, ngape utuhkacil ta' bagi tau seme ade lagi soghang tok batin di blog ni? Tok batin ni mane tau menyumpit, tau menyule jer. Blog seme dgn blog deme ni ta' same.
Tok Perak itu ape tau nye pun, cakap pasai ugame bedegor2 tapi tai atah gelegor.

utohkacil said...

'Tok batin' yg entah datang dari utan mane tu, dah demam.

Kena kencin dek beruk betina se mase nyumpit ka belakang ponduk.

Sila lawati lama "tokbatinsenoi" supaya anda semua lebih terhibur!

bonzer said...

asalam.............

Aku sedang mencari bandar, penghuninya orang melayu setelah 50tahun merdeka.

hamba kesedihan. said...

salam....,

menaenai politik..
1.adkah nabi memperjuangkan politik??
2.adakah nabi berkempen menceritakan manifesto janji sendiri...??
3.adakah nabi bergaduh sesama umat..?
4.adakah politik ini benar dan satu-satunya jalan untuk mengembalikan kgemilangan islam??

ans:
1.nabi tidak pernah memperjuangkan politik..segelintir mengatakan nabi berpolitik.pada saya nabi memperjuangkan agama islam,cara hidup suci murni yang diwahyukan oleh allah..allah mengutus nabi untuk membetulkan mausia dari cara hidup yang dtunjukkan yahudi..tetapi mengapa kini kita memperjuangkan ideologi yahudi dan kita bangga2kan.sehingga tercetus pergaduhan sesama umat.adakah ini satu kebaikan?
2.nabi berkempen untuk menceritakan manifesto janji allah.tuhan yang menguadai alam semesta.janji yang benar,tiada ragu,tiada penipuan..hassan al-banna mengatakan islam tidak boleh mengikut cara acuan orang kafir dan UMAT AKHIR ZAMAN TIDAK AKAN DIPERBAIKI KECUALI DENGAN CARA YANG DITUNJUKKAN OLEH NABI MUHAMMAD SALLAHUALAISWASSALLAM...
3.perkara yang paling menyedihkan nabi adalah pergaduhan sesama umat islam..
4.seperti diatas,umat islam tidak akan diperbaiki kecuali dengan cara yang dilakukan oleh nabi junjungan kita..

wahai orang yang beriman..hentikanlah prbalahan diantara kita dan bangkitlah untuk menegakkan agama islam dengan menjadi DAI'E ALLAh.hentikan bala yang kita minta dengan tuhan akibat sengketa sesama kita...
tariklahrahmat allah dengan bersatu menuju kejayaan akhirat yang kekal abadi...
aminn..
hamba yang bersedih..:-(

Azfardaniel said...

Bagi saya politik yang menjalankan tanggungjawab dengan amanah dan jujur lah terbaik...tak kira pas atau bn.Yang penting no corruption..Rakyat didahulukan..Bukan kerajaan yang jadi tuan kepada rakyat.

http://tinyurl.com/28ycstx

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

IBU RISKA said...

Saya sangat bersyukur atas rahmat yg diberikan kepada saya dibulan ini karna alhamdulillah melalui MBAH RAWAIRE saya sekaran sudah bisa sukses atas nomor yg diberikan kepada saya dan saya yg dulunya cuma seorang TKW dari singapur yg gajinya tidak pernah mencukupi kebutuhan keluarga saya dikampun dan alhamdulillah berkat bantuan MBAH RAWAIRE kini saya sudah bisa pulang kampun,saya bersama keluarga dikampun sudah punya usaha sendiri dan saya tidak pernah menyanka kalau saya bisah seperti ini,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH RAWAIRE di nomor 085-316-106-111...karna alhamdulillah saya menan nomor togel dari MBAH dan kalau uang indonesia 750 juta,,ini bukan rekayasa dari saya dari IBU RISKA.untuk lebih lenkapnya silahkan buka SITUS MBAH RAWAIRE












Saya sangat bersyukur atas rahmat yg diberikan kepada saya dibulan ini karna alhamdulillah melalui MBAH RAWAIRE saya sekaran sudah bisa sukses atas nomor yg diberikan kepada saya dan saya yg dulunya cuma seorang TKW dari singapur yg gajinya tidak pernah mencukupi kebutuhan keluarga saya dikampun dan alhamdulillah berkat bantuan MBAH RAWAIRE kini saya sudah bisa pulang kampun,saya bersama keluarga dikampun sudah punya usaha sendiri dan saya tidak pernah menyanka kalau saya bisah seperti ini,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH RAWAIRE di nomor 085-316-106-111...karna alhamdulillah saya menan nomor togel dari MBAH dan kalau uang indonesia 750 juta,,ini bukan rekayasa dari saya dari IBU RISKA.untuk lebih lenkapnya silahkan buka SITUS MBAH RAWAIRE

PAk JUSTAN DI BATANG said...

Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL